media_140x140_1.gifmedia_105x140_1.gifmedia_105x105_1.gifmedia01.gif
media02.gif
media_140x105_1.gif
media_105x105a_1.gif

Vélemények, hozzászólások:
media@lico-art.hu


Kulturális, zenei programokról bővebbet a www.sambosi.hu,

Bemutatkozó

A város mocska

Prága - rulez!!!

"ARENA PLAZA, ahol a trend születik" - van mit dolgozni még ezen

Józsefváros mélyén, ahol a házak összebújnak...

Király utcai gusztustalanságok

Te Szent János Kórház! Atyaég!

Amerre fű nem, csak a szar terem... Felkapott környékek siráma

Linkajánló a javából

Mindenhonnan: művész-világ, A38-as hajó, emmaportal, Nádorfi Krisztina rajongói oldala, Millenáris, szigg.net, stb.

Hová, de hová menjünk???

Szerdán kezdődik a 13. SAMBOSI JAZZ FESZTIVÁL a Belvárosban

El Camino real ORSZÁGÚT

Bécsi impresziók

Bécs, noheimal: most épp Rembrandttal randiztunk

Bécsben újra: Provence-tól Egyiptomig

"Édes hazám, fogadj magadba": Dunakanyar

"Édes hazám, fogadj magadba" - Andocs

Brüsszeli hangulatok 2007- nekik - szokatlanul meleg nyarán

"Édes hazám, fogadj magadba" - Székesfehérvár

Bécsi szelet fél napra

Krakkó kis hideg falatokban - megsózva Wielickával ;-)

Auschwitz - nagyon szubjektíven

PÁRIZSi vegyes felvágott ;-))

Versailles - a pompa szinte agyon nyom

PÁRIZS a Pékek, Álmok, Rue-k, Illatok, Zenék, Stílusok egyvelege

Prága fölött az ég szivárvánnyal

Romanticseh vártúrák

Rovinj - ékszerdoboz a templom alatt

Spanyolország: mór mámor, Don Quijote, Andalúzia, Gaudí - és most már Woody Allen -Barcelonája

Franciaország ékköve: az Azúrpart

Olaszország mindig sok mediterrán örömöt kínál

Szem-szájnak, fülnek ingere

Nyomokban még Klimtet is tartalmaz

Porzik a siker útján a Spamalot-vágta

Nagyon szegények lettünk - Vekeredi László halálára (1924-2009)

Bevadult karácsony

Tág és színes a Vodka-univerzum...

Pulykát tekercseltem - karácsonyra is jó lett

Térdre borult Budapesten Leonard Cohen

Nem várt már az indián nyár beköszöntéig Cseh Tamás

Bélszín carpaccio meg a többiek : a guszta hidegtálak bármelyik évszakot feldobják

Válságkonyha juszt is jó ízekkel, ötletekkel !

RADNÓTI MIKLÓS: 100

Rántott csibe takarékos-finoman

Az a jó öreg pogácsa évezredeket köt át

Lévai Katalin kliséinek kiskertje

Flekken medvetalpakon

Stroganoff-bélszín: az egyszerű luxus

A nagy ünnepi sertéspörkölt

A tavasz nyerő párosa: fejessaláta tojásos nokedlivel...

Kocsonya - hideg napok vigasza

Mint maceszgombóc a Vatikánban....

Megkegyelmeztünk Malackának - nem került a gulyáslevesbe!

Fejjel Allahnak

Szezám csukódj! Kínai kel, karfiol csőben sütve

Töltöttkáposzta uram módjára

Magyaros minestrone után hungarikum rétes

Bableves csipetkével - sörkorcsolya felső fokon

Bombay alu Budapesten

Hrabal szárnyacskái San Francisco-ig repítenek

PC helyett PK: politikai konyha, ahol én zsidózok...

Sajtos guba, a kaják nyári Mikulása

Caesar-saláta (magyar kisöccsei)

Polpették magyarítva - sajttól borzas húsgombóckák

Dávid hala

In mermoriam Darvas Iván 1925-2007

Csíkosiszta csirkemájak, vörösborban úszó szivek

Lángos paradicsom leveskével

Brassói aprópecsenye ürügyén erdélyi emlékek

Alain Delon és Mireille Darc együtt járták Madison poros útjait a Champes-Elysées-n

Retro: "A krumplileves, az legyen kromplileves" - antinosztalgia a 3.60-as kenyér korából

SünDisznó az asztalon

Fogyókúrás csirke Stahl-ruhában

Palacsinta: a miénk aztán igazán röpül - a goffrink meg kockáshasú ;-))

Lasagne - jó magyarosan pulykából, a Hálaadás Napja főszereplőjéből

Újházy-variációink és a francia kapcsolat

Vega-gyönyör Dóritól: rántott sajt és gombafejek

Mit rejt a háromlábú csirke hasa?

Csak jó tökösen!

Fokhagyma, vámpírok - Vámpírok bálja

Lecsó (avagy Oscar-díjasan L`ecsó :-)), gyuvecs - éhhalál elleni gyorsbevetésű csodafegyver!

Barcelona töltött paprikája meg a miénk - két külön ízvilág

Bella Itália! (pár falatnyi belőled, egy szerény magyar hűtőből...)

Túrógombóc frissítve, óhohohóóó!

Márquez, Dél-Amerika forró szíve

Kusz-kusz és perzsaszőnyegek - az arab világ ajándékai

Sólet, az a kis light-os ;-) finomság

Popey, a spenót-fan tengerész

Szent-Györgyi Albert és a paprikás csirke meséje

Dobverők a tepsiben

Pizzára fel avagy tésztaság tényleg fél egészség!

Gomba: az étkek kalapos nagyasszonya

Stefánia, Te drága, annyian szeretnek!

Gyökérkezelés

Massát megmentették, de a gyalogbetegnek tavaly halált hozott a honvédosok közönye - nem vagyok meglepve!

Mit ér a magyarságunk?

2009, szeptember 5-e, Freddy Mercury születésnapja:. vajh megint vérbe borul a homokozó??

Vágó és legújabb csapata kíméletlen harcban az ezotériával

Nincs nyugi romaügyben... De ez így nem mehet tovább! -

Rettegett Viktor

Kutyafül

Szégyen, hogy mekkora "állat" az ember!

Ali-balett négy felvonásban

Macskahalál egy kurva film miatt - következmény? Ja, az nincs ilyenért Magyarországon...

MANCSról film készülne Jean Renoval - Mi a kutyusaink emlékét itt is őrizzük

Nőből vagyunk

A Korai Fejlesztőknél soha nincs elég korán!

Párizsi bevásárlótúrán: Lafayette-től Chanelig

Somától Salma Hayek melléig

Dr. Katona Ferenc , a kicsik 1000 %-os ORVOSA

Angelina Jolie vintage-mániája - noha nála ez azért nem a spórolás, csakis a vadászat szelíd őrülete

A pénz beszól

Brüsszeli Green Week: egyetlen kelet-európai részvevőként meghívták a Zöld homlokzat-projekt gazdáját

Spórkassza: hogyan éljük túl a gázvita által kinyitott jégcsapot meg a többi nyalánkságot?

********

ANGOLTANÍTÁS ÉS FORDÍTÁS:
www.teleteacher.hu


Archívum

Fotógaléria




Hundertwasser labirintusa a Szépművészeti Múzeumban

Január 13-ig tekinthető meg az a több, mint száz (hundert), de nem dunkelbunt(sötéttarka) képet, textilt, rajzot felölelő életmű, melyet - nagy levegő kéretik, most a művész pár laza nevét sorolom - Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser alkotott élete 72 évében 1928 és 2000 között. Eredeti neve, a „Sto” csehül „százat” jelent, ezt németesítette művésznevében, melynek jelentése „száz víz”. A Friedensreich jelentése béketeli, Regentag: esős nap (ez egyébként saját hajójának a neve is, amelyen lakott és utazgatott szerteszét a földön), Dunkelbunt pedig magyarul sötéttarka... Friedrich Stowassert



zsidó anyja egyedül nevelte föl Bécsben. Korán megmutatkozó tehetségét próbálta ugyan szakirányban is fejleszteni, de soha nem fejezett be semmilyen - őt feszélyező keretek közé zárt - iskolát sem: a szülővárosában lévő Képzőművészeti Akadémiát három hónap után hagyta faképnél, míg a művészképzés origójának tartott párizsi École des Beaux Arts-ra egyetlen nap után vágta rá a míves kaput. Ahogy Ursula Plassnik külügyminiszter asszony - aki küldöttségével együtt beszorította két tárgyalása közé e megnyitó első részét, olyannyira, hogy ő mesélt e szabadszellemű művészről - mondotta, Százvizünk érzékenységét a világ bajaira, szépségeire igencsak felfokozta az a tény, hogy az Anschluss után 69 rokona elpusztult a nácik táboraiban. Ausztria máig ellentmondásos viszonya ehhez az időszakhoz - amelyben a legtöbb osztrák őrjöngve ünnepelte a Reich-hez való csatlakozást s nem kellett kényszeríteni őket semmire, sőt! - abban is megmutatkozik, ahogy a magas, szőke asszony szenvedéllyel és megértéssel ecsetelte a fiatal üldözött képzőművész hányattatásait. Késői elégtétel-szolgáltatás ez a származása miatt kitaszított más áldozatnak is, de legalább megtörtént!

A festő, filozófus, emberbarát, ökológus és még annyi más érdeklődési területen járatos vándor e szörnyű élmények után már jó értelemben vett globálisan szemlélt mindent - ahogy Hajdu István művészettörténész próbálta röviden vázolni - a maga sajátos teozófikus http://teozofia.lap.hu/ nézeteibe ágyazva. Vállaltan világpolgár lett - japán felesége volt, Új-Zélandon nyugszik teste egy magnóliafa alatt, végigutazta életét hajóján (ennek neve is Regentag/Esős nap volt), autóstoppal, léggömbön, vonaton, repülőn - és mindent magába olvasztott, amit az emberiség történetében szépnek ítélt. Ám kérlelhetetlenül harcolt minden ellen, ami undorította. "Az egyenes istentelen!" vallotta, és csak a puha gömbölyűség, a labirintus, a düledező vonalak éltették. Ha valaki látta 34 épülete egyikét - itthon főleg építésznek könyvelték el, aki sajnos nem alkothatta meg a Fővárosi Levéltár épületét: egyrészt a magyar teszetoszaság, pénzhiány, másrészt halála miatt - tudja, hogy azokon sincs egyetlen vonalzóhúzta derékszög sem. Édesen őrült színekben lubickoló, erdőt nevelő paloták ezek,



amelyekben boldog emberek laknak hullámzó padlón járva, tiritarka ablakszemek mögött. Az ablak amúgy is filozófiája sarkköve lett a világra kitárulkozás szimbólumaként, amelyet szerinte - szó szoros értelemben véve is - mindenki jogosult olyanná díszíteni, amilyenné csak akarja. Malterbe zárt szárnyalásában a tragikusan halt kora XX. századi barcelonai építészgéniuszt, Antonio Gaudít követi,http://hu.wikipedia.org/wiki/Antoni_Gaud%C3%AD aki először vette be a szakma hiszekegyébe a hullámok törvényét, az arcokká formázott kémények, ajtók, nyílások humorát, a mozaikcserepek üde színskáláját többek közt Güell-parki munkájával is. (Hogy milyen sokáig nézték szegényt emiatt síkhülyének, az más kérdés...)

Hundertwasser összes háza ilyen ritmusban készült harsogó kerámiákkal, mélytónusú falfestéssel, szabálytalan, sehol se egyforma szerkezetekkel. Ezt még ipari célokat szolgáló nagyberuházásoknál is megengedte magának, hiszen távfűtőműve, szemétégetője, sőt templomja se kivétel ezalól. A külügyminiszterasszony minden bécsi nevében büszke is erre. Az a Lövengassen található Hundertwasser-centrum, - ahol a műveit felölelő Kunst Haus is található, melyből nekünk most idekölcsönöztek művekeket - városka a városban: a kimért bécsi monarchikus rendezettség felborul itt, hisz a vicces lazaság veszi át a hatalmat. A jugendstíl azaz a magyar és bécsi szecesszió indázása, művészi tökélyre fejlesztett kézművessége is hatott a mesterre, aki ebben a szintén semmi elvágólagost nem tartalmazó felfogásban meglelte önmagát.

Öt bőr-elmélete híven kifejezi őt magát és művészetét, mely a mikro- és makrokozmosz egységét szolgálta. Első bőrünk a valódi, pólusokkal a világot beszívó testrész, második a ruházatunk, harmadik a házunk, negyedik a szűkebb környezetünk és az ötödik már maga a Föld, a természet, az ökológia. Ez utóbbiért bármikor harcba szállt. Amiért eleinte kinevették, hogy pici növénykéket belefoglalt ablakkereteibe az építkezés során, mára buja dzsungelként bólogatnak házain;



igazat adva elméletének, miszerint a természetbe finoman kell beleilleszteni a művi környezetet - nem pedig fordítva, durva módon. Mindig az összefüggésekeket kereste és tisztelte, gyűlölte az erőszaktevőket. Ő eggyé válni akart vele, a technikai haladás jelszavával megrongált ökológiával és ezért hirdette, hogy az isten ellen való a derékszögezés! Hol van ilyen a való élet millió évek alatt kicsiszolódott tárgyai, élőlényei között? - kérdezte sokszor Hundertwasser. Őt a görögöknél is mély tartalmakat hordozó labirintus



mélysége, mint a középpontba húzódás, önmagunkba fordulás spirálja is vonzotta. Morális parancs volt számára ezt megvalósítani képben, textilben, házban! (Míg kortársa, a szintén teozófikus Mondrian a görbét kiáltotta ki fő ellenségnek...) 1993-ban már volt gyűjteményes kiállítása fent a Várban, s vannak most itt is művei, melyek visszaköszönnek onnan. Azóta őrzöm azt a képeslapot, amin sárga házba zárt vágyódó női arc



tekint kifelé "Fájdalmasan várni a szerelemre, amíg a szerelem távol van" címmel. Legtöbb itt kiállított darabja - melyeknek elhozatalához, installálásához ismét nem kért Dr. Baán László főigazgató állami támogatást, hiszen a szponzorok: Erste, Deloitte, MOL, Frey Wille kisegítették - színekben



tobzódó szerigráfia(selyemnyomat), rotaprint, fametszés, textilszövés. Bodor Kata kurátor a nagymultú grafikai osztály munkatársai segítségével - négy generáció dolgozik itt együtt a 80 éves Gerszi Teréz vezetésével - rozsdás fémekre helyeztette eme alkotásokat a festő szeretett labrintusát megidézve. A sötétített teremben



szinte felrobbannak koloritjának árnyalatai ezüst és arany középponttal. Sok munkája alázatos hódolat a japán fametszés előtt, mellyel neje szülőhazájában ő is sikerrel próbálkozott bennszülött munkatársakkal. A már a tavalyi Van Gogh-kiállításon megcsodált leheletkönnyű távolkeleti darabok - akárcsak a hollandét - Hundertwasser minden szépségigényét is kielégítették, mert levegőben úszó csodáknak látta azokat (szerezetesek fejlesztették ki a 6. században ezt a technikát). Ott készült nyomatain japán pecséttel jelzi, hogy megemlékezik ottani segítőiről. A munkásokat nagyra becsülte mindig is: egyszer fogadásból hat hónapig saját kezűleg textilt is szőtt, előrajz és egyéb "kotta" nélkül...



Aztán már hivatásosok valósították meg álmait, de aranyos-ezüstös fémszálakkal átvezetett, pipacspiros, napsárga, magentakék, hú-dezöld puha kontúros, korongszerű figurákat felvonultató szőnyegei így is szemet gyönyörködtetőek. Hogy mennyire nagyon tudott rajzolni-festeni tökszabályos, akadémikus stílusban is, azt a bejáratnál elhelyezett önarcképe és korai téjképei mutatják. Ezekből indultak ki - napernyők csíkjaiból,



szemöldöke kacskaringóiból - a későbbi, védjegyévé vált formavilág kerekdedségében melegséget sugárzó motvumai. Nemcsak a japánok előtt tisztelgett ilyenforma ouvre-rel, hanem Van Gogh zaklatott életműve előtt is. Ezért ő is festett margarétákat szikrázó aranybibével húsos, szexis vörös szirmokkal...



Mivel teljes életet élt, nemcsak a virágzást de a pusztulást is tematizálta: ezért foglalkozott a szarral, mint végtermékkel, ami még a 40-50-es években perverziónak tűnt. Ma már természettudatos gondolkodásnak mondanánk azt, hogy mindent a maga helyén és értékén kezelt. Organikus építészeti felfogása az értéktelen cseréppé tört üveget, tükröt fantasztikus díszítőelemnek használta fel, mivel nem ismerte a hulladék fogalmát, csak a megújulás parancsát. Hihetetlen egyéniségét utálták kortársai, főleg azok a bécsi akcionisták, akikkel pedig hasonló elveket vallott. Ma már az ő nevüket nem nagyon tudja a világ, de Százvíz úré elevenen él.

Bécsben http://www.lico-art.hu/media/cikkek.php?cikk=211 éppolyan turistacsalogató látványosság munkássága - meg az abból kinövő üzleti vállakozás: sálak, mütyürök, albumok, trikók eladása, vendéglők,



stb. -, mint a zenei zseni Mozarté.
Most a legszürkébben reménytelen téli hónapokra idehoztak nekünk nagy dózisban belőle életvidítónak sok alkotást, sőt filmen is nyomon követhetjük eme örök nyughatatlant, aki jobbító és harcos útjait haláláig járta földön, vizen, levegőben. Hitvallásos sorait két nyelven adták közre a rendezők.

Nagysága előtt különleges, egyszeri produkcióval tisztelgett Bécs városa Budapesten: Christian Tichy balettmester, a bécsi operából három táncosnőnek - magyar, orosz és kínai származásúak egyébként - egyedi koreográfiát készített erre a megnyitóra. Két részben zajlott az előadás: az elsőben Friedensreich életét - a bécsi vér vidám buzgásától a náci masírozás halált osztó léptein át a felszabadulás amerikaias ugrabugrájáig - mutatták be, a másodikban Japán iránti szerelmét illusztrálták keleti zenékre kitalált, évezredek csiszolta mozdulatok felidézésével. Ő mindig japán muzsikára alkotott, ha tehette.

Fotók: Sebő Gábor




© 2005 Lico Bt.

Tiffany díszüvegekMédiaZöld homlokzat

www.kronart.hu - KronArt Design - weblapkészítés, reklámgrafika, programozás, dekoráció