media_140x140_1.gifmedia_105x140_1.gifmedia_105x105_1.gifmedia01.gif
media02.gif
media_140x105_1.gif
media_105x105a_1.gif

Vélemények, hozzászólások:
media@lico-art.hu


Bemutatkozó

Van hova menni didergés helyett

Szókrátész a Ráday utcában, a Nagy Ő szolija mellett

Kutyafül

Pesti, budai virágos tavasz állatságokkal

Változatos tél

Új a régi helyén: Lukáts Andor Sanyi és Aranka Színházában Beckett-előadás

A pénz beszól

Oda a grund! - Dózer vár a Bauahus-házban működő Kultiplexre

Soros útmutatója a gyarlóság korában

Hová, de hová menjünk???

Obama kedvence 26-án, vasárnap Budapesten - soha vissza nem térő élményként

Polanski vámpírjai nyáron újráznak a Magyar Színházban

2009-BEN IS FOLYTATÓDIK A SAMBOSI JAZZ A TELEKOM ZENEHÁZBAN

Tavasz-nyár

Al Di Meola pár hét múlva újra Pesten penget

Portugália eldalolt fájdalma, a fado

Sportosan

Halál a habokban - Azér` a víz azúr! (az életmentő úszástól a vizihokiig)

Őszi programok

Zsidó Nyári Fesztivál , a tuti nyárzáró buli augusztus 25-e és szeptember 9-e között

III. FALKART - Falk Miksa utcai galériás happening szeptember 15-én

Nyárutóból ősz, majd tél

Pinchas Zuckermann 5-én a Dohány utcai zsingógában!

Tavaszi vigasságok

Sanyi és Aranka vár a Hólyagcirkuszban! /vagy fordítva ;-)/

Vasárnapi musicalparádé

DIDERGÉS HELYETT

Zeneakadémia: Nagy siker volt Tony Lakatos Brazil Projektje

Új pöpec hely a Belvárosban: kiállítások és koncertek a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban

KFT-koncert a PeCsában: élőben - a már kapható új CD-ről is - szólnak a nóták

ŐSZ HÚRJA ZSONG, DE NEM MONOTON!

Szombaton éjfélig párizsi hangulatban sétálhatunk a Falk Miksa utcában

Nemzetközi Cirkuszínház Fesztivál

Gyökérkezelés

Udvaros is a frisset szereti ?

Albert Györgyitől - nyugodjék békében , ha hagyják, de nem - egészen Hamvasig....

Elszállt egy Fodor a hőségben

ERŐSZAK AZ ERŐSZAK! (a bulvárszenyák és mások erkölcseiről)

Kit szolgálnak és védenek?! És kik?!!

A kertévék gyomra - Győzike vs. Hujberék

Bitch-bloggal a felszabadítás rögös útjain

Ha volna olyanom, tele lenne mindennel, most főleg az SZDSZ-szel...

007-es ügyeink - James Bond hajaszála is égnek állna ezektől!

Fábry- éppen most békülény -sóder által homályosan

50. évforduló: "csapatai harcban álltak"

„Tiszta szívvel betörök, /ha kell, embert is ölök.”

Zsidózzunk egy jót végre!

Apokaliptikus augusztus 20-a Abszurdisztánban
(In memoriam Örkény István)


Csókolom a Demszky értünk dobogó pici szívét!

Azok az ötcsillagos anyák!

Szem-szájnak, fülnek ingere

Farsangi fánk karcsúsítva

Orosz téltől tavaszig francia szinek virulnak Budapesten

Fűben, fában, kőrepedésben emberi arcok. sorsok rejteznek

Bálint napjáig randevúzhatunk a Hermelines hölggyel Budapesten

Budapest a Szentföld kihelyzett tagozata szeptemberig

Quo vadis Rajkó ?

Mucha bácsi nem törpe: ő a szecesszió óriása

Le a piramisokkal!

István luxuskivitelben, de miért???

Az eper csimborasszója, a mutymák!

Szilveszteri szerencsebűvölet a konyhából: lencse és sertésoldalas

Beckett párterpiája

Kultúránk meg az ő házai Velencében Arany Oroszlánt "lőttek"

Vaszary Jánossal ünnepel a Magyar Nemzeti Galéria

Hundertwasser labirintusa a Szépművészeti Múzeumban

ESTE Koltainál: hát nem volt sírás-rívás

Ez a Menzel-mese hab Hrabal sörén

2007 legnagyobb durranása: Nem kövületek, hanem maguk A KÖVEK GÖRDÜLTEK elénk júliusban

BAKSA SOÓS JÁNOS lehozta nekünk a csillagokat is az égről

Kánikula ellen könnyű eper- és karalábé levessel

Megszólaltak az ítélet harsonái a Bartók Rádióban

Bobby McFerrin ének- és táncórája

KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET!

Tiffany és Gallé megvalósult üvegálmai az Iparművészeti Múzeumban november 18-ig

Akiket a Szőke mozdonyának füstje megcsapott - Hasutasok

Télire: jól bebugyolált pulykakakas ;-))

Itt van 2007 az aranygaluska és a Tűz-Disznó jegyében !

Üdvözlégy áprilisig Vincent Van Gogh, Te Fényhozó!

Berek Kati felaraszolt a csúcsra

Picasso, a nők bálványa

A legfiatalabb Paganini-fióka nyert nyáron jazzversenyt - most év végéig a jazz-harsonások jelentkezését várják

Nőből vagyunk

Balatoni anzix :(( - Ahol a magyar nők a leggyönyörűbbek???

Kánikulában még a hónaljkutyák támadását is túl kell élni

Anyák Napja - meg ami mögötte van Celebeszen

Fürdőruha vagy nudizás?

A Bálint-napi szívcunami elmossa partjainkat

Cipő- és szandálmustra az emelkedettség jegyében ;-)

Divatban a válság - beszökött az ősz karján sajnos :(

Csizmamustra `09-10

Hogy kerül a csizma az asztalra??!

Amikor POPÓ villan váratlanul...

Asszonytartás, ahogy azok a csodálatos férfiak ;-)) elképzelik

Divat minden, meg annak az ellenkezője is

Divat Jupiter évében: színes virágba borulunk idén végre!

Az iWiW-ről leiratkozás története

Légy tiszta mindhalálig! MINDHALÁLIG???!!!

Faludy György vajas kenyere nem okozott botrányt

Nehéz és drága kenyér a hableányság manapság!

A helyzet csak fokozódik a cipőfronton

********

ANGOLTANÍTÁS ÉS FORDÍTÁS:
www.teleteacher.hu


Kultúrális, zenei programokról bővebbet a www.sambosi.hu, www.muvesz-vilag.hu

Cikkek




Bálint napjáig randevúzhatunk a Hermelines hölggyel Budapesten

Botticellitől Tizianoig





Október végétől egészen a híres-neves szerelemnapig, Szent Bálint/Valentin ünnepéig lehet megcsodálni az épp 103 éves Szépművészeti Múzeumban http://www.szepmuveszeti.hu/web/guest/aktualitasok európaiságunk legszebb bizonyítékait, az olasz reneszánsz remekműveit. Az újabb öt évre kinevezett menedzser-igazgató, Dr. Baán László sikerszériáját megint egy páratlan dobással lendíti előre, megcélozva elődjének - Dr. Mojzer Miklósnak - azóta se túlszárnyalt látogatói csúcsát. Botticellitől Tizianoig címmel több, mint 130 felbecsülhetetlen értékű műkincset"terelt egybe" saját gyűjtésből elővéve illetve külföldi intézmények kölcsönadása révén. Eddig már 50 ezernél is többen váltottak jegyet - csak a Múzeumok Éjszakáján majdnem ennek a tizede állt sorba a fagyos éjszakában - , hogy szemezhessenek a legnagyobb sztárral, a krakkói múzeum legféltettebb kincsével, Leonardo Hermelines hölgyével. A lengyelek eddig igen ritkán (olaszoknak és Washingtonnak) adták kölcsön a Czartorysky hercegék - akikhez 1789-ben került az addig ki tudja, hol hányódó kép - gyűjteményét kezelő múzeumukból. Nekünk is csakis azért, mert a második világháború lengyel menekültjeit nagylelkűen befogadta Magyarország és ezt a gesztust most így is sikerült nekik megköszönniük. Ilyen egy nagy kultúrdiplomáciai siker, hiszen felmérhetetlen vagyont jelent ez a kis mű - üvegfal mögött fogadja a hódolatot egy önálló, terrakottás színű falon - , melyet Krakkóban se nagyon lehetett az utóbbi időben megnézni, mert tatarozták a múzeumukat. Nekem - 1993-ban onnan véve - háromszorosára nagyított plakáton lóg az ajtómon, tehát napi kapcsolatban állok Cecília Galleranival, akinek tipikusan leonardos, édes titokkal teli kamaszlány-mosolya beragyogja azóta is mindennapjaimat.

A valódi alkotás - mely már az érett reneszánsz s egyben a mester munkásságának összegzése is technikai és pszichológiai szempontból - meglepően kicsi. Két kecsesen figyelő pofit ábrázol, szinte párhuzamosan elnézetve őket a távoli messzeségbe. Mivel a 15 éves bakfis - aki Leonardo akkori gazdájának, a milánói Sforza hercegnek volt a babája - vezetékneve és a hermelin ( igazából fehér vadászgörény) olasz elnevezése szinte megegyezik és amúgy is ez az állat volt a főúr címerében - adta magát eme pajkos és kellemes téma Da Vincinek. A félig elfordultan figyelő gyönyörű vonású lány és a majdnem hasonló kecsességű állatka finoman jelzi a bohó fiatal üde rajongását a kicsi, puha, bújós lények iránt de egyúttal az ifjú hercegi szerető magas státuszát is. (Cecília élete később a hercegi metreszek tipikus sorsa lesz: fiút szül patrónusának-kitartójának, aki ezért tekintélyes vagyonnal jutalmazza, férjhez is adva őt, miután "kiöregecskedik" az irigyelt ágyból...)
Persze e mellett a legnagyobb csinadrattával - kommandósok vigyázták a képe falra kerülését - idehozott-óvott mű mellett még sok, ehhez hasonlóan eszméletlenül szép és országnyi vagyont érő darab áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy belehatolhassunk ebbe, az Európát Európává tévő irányzatba. A kezdeti - még kissé csikorgós vonalakkal, vonásokkal elkészült - táblaképek, falfreskók már a szemünk láttára szakadoznak el a merev bizánci, embertől elvonatkoztatott ideáltól. Hiszen, ahogy a görög-római művészet természethű, szinte hétköznapi léptéket megvalósító szobrai előkerülnek az olasz földanya öléből, úgy egyre inkább követendő példa is lesz belőlük, főleg a felvilágosultan merkantilista szellemiségű Mediciek Firenzéjében. Hihetetlen precizitással kezdik az itáliai mesterek megragadni a táj, a test, az enteriőr arányainak titkát, hogy minél valósághűbb képet adhassanak vissza, mellyel a vallást is szinte kézzelfoghatóvá és élvezhetővé teszik.

Sandro Botticelli - az első nagy név a sorban - már nemcsak e technikai fölényt de a szenvedélyt is bátran beleviszi a lepkefinom vonalakkal megrajzolt szép lányalakjai, fiatal fiúi arcmásába. Odaadóan hajlik a hattyúnyak, könnyedén simogat a hosszú ujjú kéz, messze tekintve mereng a varázsos pillantás a tondónak nevezett körformára festett művén is.



(ez a Botticelli-mű nem itt látható, de magát a műfajt jól jellemzi)

A többi olasz mester is szakmája kiváló tudora, sőt van, amikor maga a képkeret is szobrászati mestermű Szent István vértanú képe körül. De nagyon nehéz az igazi óriások mellett sok időt szentelni nekik, a másodvonalnak (amit egy internetes cikk igen fitymálva vet a múzeum szemére, hogy azok vannak itt bőségben... Na ja, ám csupa osztályon felüli művet kiállítani egy kupacba, az még a Jóistennek se sikerülhet! Magyar fikamatyik vergődése egy kanál keserű löttyben...). A színesre festett falakon minden kétnyelvű felirat nagyon korrekten eligazít komoly művészettörténeti tudáshalmazt adva - ám az embert az az érzés keríti hatalmába, ami a turistákat oly gyakran fenyegeti rövid útjuk alatt. Az a szinte lázat adó sokk, ami ennyi szépség nyomán fejbe veri a látogatót, aki mindent be akarna hörpölni és magába zárni. (De lehet, hogy én vagyok béna: nekem szelektálni kell az élményt, mert besokallok.)

Hiszen ennyi nagy név alatti alkotás ritkán látható egy fedél alatt! Giorgione képei, közte ez a leghíresebb



Raffaello két gyönyörű - szintén a hermelines lányhoz hasonló párhuzamos fejtartású - fekete hajú és szemű fiatal férfit mutató portréja, vagy a hányatott sorsú - harminc valahány éve a Szépművészetiből ellopott Esterházy Madonnája letaglózó! Hát meg az a történet mennyire az, hogy a raffaelloi férfi páros mellett most ott látható Del Piombó szintén csodás alkotása



mit okozott! Annak a bizonyos Férfiképmásnak a megvétele véres - de mennyire jellemzően magyar - tragédiát vont maga után. Pulszky Károly igazgató, a Szépművészeti első vezetője boldogan vásárolta meg ezt a valóban nagyon kvalitásos festményt, mert Raffaello alkotásának hitte. Mikor az igazság kiderült, annyit szekálták szegény embert emiatt a tévedése miatt, hogy Ausztráliáig futott politikai üldöztetése okán... Brisbane kikötője előtt még a hajón öngyilkos lett. Pedig nem tévedett nagyot, mert nincs sok különbség a két művész zsenije között, csakhogy Raffellonak azért már a reneszánsz idején is sokkal jobb volt a marketingje - ahogy mi mondanánk. ;-) És, ami a tragikomikus: ma úgy látják az ítészek, hogy inkább Del Piombo hatott őrá, mint fordítva, mégis ez utóbbi neve halványult miatta...

Csapongok itt térben és időben, mert mindezt végigvenni, kronologikusan kielemezni, hatástanulmányokat végezni, stb. - nos, az hatalmas és vastag könyvek szerzőinek feladata, de nem az enyém. Helyem meg pláne nincs erre, sajnos! Érdekességekre hívnám fel inkább a figyelmet, olyan ínyencségre, mint ama Carpaccio mester alkotása, aki a kezdeti stádium termében van kiállítva egy áttekinthetően világos, jól szerkesztett művel, ami az albán bevándorlók számára készült valamelyik szentjükről. Carpaccio manapság egy bélszín-készítési mód névadójaként szerepel - egyik olasz séf őt nevezte ki múzsájának, amikor kitalálta a hajszálvékonyra szelt nyers húsból kirakott festői hidegtálat... http://www.lico-art.hu/media/cikkek.php?cikk=403 Látható aztán pár teremmel odébb bizonyos Mesi festő ecsetjéből Szent Anna és a gyermekkorú Jézus és Keresztelő Szent János barikával "édesített" együttese is, ami bizony a megszólalásig olyan, mint a Louvre-i világhírű Leonardo-féle Sziklás Madonna. Arckifejezésben, kompozícióban, színben szinte vonásról vonásra a géniuszt másolta a korabeli kisebb piktor - akinek természetesen a képe harmonikusan szép, csak nem azt a megragadó élményt adja, mint a zsenié. Vannak olyan olasz maestrok is itt kiállítva, akik szinte Dürer németes erejét adják vissza fémesen szikrázóan göndör fürtű madonnáikat lefestve: így alkotásaik köszönőviszonyban sincsenek a talján táj diktálta laza életörömmel és könnyed bájjal. Amúgy ez az egész tárlat egyben Olaszország - akkoriban hercegségek ilyen-olyan kusza halmaza - kis antropológiai térképe is: milyen vonású, hajú, jellegű népek éltek Umbriában, Toscanában, Veneto tartományban és így tovább....
Tiziano, Veronese, Tintoretto már az érett, túlcsordult mézédességű, színháziasabb velencei reneszánsz titánjai. A helyi nemesuraikról, dózsékról készült arcmásaik pontos lélektani tanulmányok is egyben. Akiknek idealizált testtartásukhoz gyakran nem idomul a mozdulatlanságtól kínosan őszintévé vált arckifejezésük és ezt bizony kíméletlenül megörökítik a festők modelljeiken... Tiziano egyik vallási tárgyú vásznán önmagát is lefestette Jézus mellé, mint mellékszentet



és ezt a művét - amit a Prado adott kölcsön több mással egyetemben - Fülöp király (aki Verdinél annyira nem tudott aludni) állandóan könyörögve nézte imádkozás közben. De a valláson túli pogány világ, az antik életöröm Vénuszai - Palma di Vecchio La Bellája pompás példa erre - is ott ragyognak nőiességük teljében. Hatásuk átleng évszázadokat, hisz kéjes boldogságuk szemérmetlen hányavetiségét később Goya, majd Matisse is megörökíti aktjaiban. Nos ők, a 15-16. század - és azóta is az egyetemes képzőművészet - gigászai akkora alakjai voltak a festészetnek, hogy utánuk már kezdett is kiüresedni ez a nemes forma, hogy ellaposodva végül belefusson a manierizmusnak nevezett finomkodó stílusba. Különös csillagállás ajándéka lehetett, hogy akkoriban ennyi tehetség tobzódott Itália-szerte! Aztán persze be kellett érni sokáig a kisebb nevekkel. Ezek egyike az a Parmagianino, akinek szintén a Szépművészetiben - pont december elsején, a múzeum 103. születésnapján - nyílt grafikai kiállítása. Itt - saját gyűjteményüket felhasználva - 80 jeles alkotás mutatja meg a Pici Pármai életművét kollégái és követői társaságában.

A becenevén ismert művész csak a XX. század elején lett megint felfedezve, mert túl szép és finom rézkarcai, nyomatai nem találtattak annyira izgalmasnak addig. Születésének 500. évfordulóját viszont már teljes fényében ünnepelte a művészetet kedvelő világ 2003-ban. Most mi is megismerhetjük őt. Jövő március 15-ig lehet megtekinteni lendületes és tényleg a szépséget mindenek elé helyező lapjait, de még ezen a Botticelliéket bemutató gigatárlaton is találkozhatunk egy festett arcképével. Ez pedig kimondottan izgalmas és lélekláttató férfiképmás, sallangok és édelgés nélkül.
Ebben, a mondanivaló elé inkább már a kézügyességet helyező korban - ez az a 16. század, ahol ott fejlődik a barokk őrülete a mélyben - élt egy Giuseppe Arcimboldo nevű festő, akinek egy képe itt Pesten is megtekinthető. Ő - akit különlegessége miatt a szürrealisták legkorábbi előfutáruknak tartanak - zöldségekből, gyümölcsökből kombinált kifejező portrékat


(ez sem a kiállítás darabja)

szellemes és gyakran csak tükör segítségével észrevehető módon. Korát sokszorosan meghaladta (hagyományos képeit el is feledték) humorával és belelátó képességével plusz botanikai tudásával. Látható még az utolsó traktusban egy építészeti és művészettörténeti szaktekintélynek: Vasarinak pár hatalmas és akadémikusnak tetsző alkotása is. Láttukra érthető, miért inkább életrajzírói és elemzői munkássága fogta meg az utókort...

Sok-sok feledhetetlenül szép és magas színvonalú alkotásról hallgattam, mert a bőség zavara elnémított. Aki nagykanállal falná Itáliát - amit nyáron Turner hozott ide rózsás fényeivel - most bebarangolhatja avatott mesterek segítségével. Ki ne hagyja senki, sőt karácsonyi ajándéknak is szép gesztus meghívni ide szeretteinket virtuális idő-, stílus- és tájutazásra.

Fotók: internet




További cikkek

COOL NYÁR 06!

Zsidó Nyári Fesztivált

Margitszigeti szivárvány júliusban: kubai karnevál, brit örömzene, ír sztepptánc

SAMBOSI GIPSY FESZTIVÁL

Terényi Napok: július 13-16

Zsámbék Jazz Open 2006

Szem-szájnak, fülnek ingere

Meggyleves után siklik a csíkos vitorlás krumplicsónak

Gazpacho: Spanyolország hűsítő csókja a vad forróságban

Radics Gábor Jazz Hegedűverseny döntője a Magyar Rádió Márványtermében

Rácson innen és túl, avagy ki szabad és ki a rab?

Kiállítás a Csókban

Tavaszra hangoló koncert

Kincses középkor a Szépművészeti Múzeumban

A pénz beszél

Szedjük a sátorfánkat....

A német gazdaság a foci VB-hez közeledve kezd formába lendülni

A 2007. évre vonatkozó előrejelzés

Fapados fodrászat

A legutóbbi franciaországi zavargások háttere

Hírmorzsák a nagyvilágból


© 2005 Lico Bt.

Tiffany díszüvegekMédiaZöld homlokzat

www.kronart.hu - KronArt Design - weblapkészítés, reklámgrafika, programozás, dekoráció