media_140x140_1.gifmedia_105x140_1.gifmedia_105x105_1.gifmedia01.gif
media02.gif
media_140x105_1.gif
media_105x105a_1.gif

Vélemények, hozzászólások:
media@lico-art.hu


Bemutatkozó

Van hova menni didergés helyett

Szókrátész a Ráday utcában, a Nagy Ő szolija mellett

Kutyafül

Pesti, budai virágos tavasz állatságokkal

Változatos tél

Új a régi helyén: Lukáts Andor Sanyi és Aranka Színházában Beckett-előadás

A pénz beszól

Oda a grund! - Dózer vár a Bauahus-házban működő Kultiplexre

Soros útmutatója a gyarlóság korában

Hová, de hová menjünk???

Obama kedvence 26-án, vasárnap Budapesten - soha vissza nem térő élményként

Polanski vámpírjai nyáron újráznak a Magyar Színházban

2009-BEN IS FOLYTATÓDIK A SAMBOSI JAZZ A TELEKOM ZENEHÁZBAN

Tavasz-nyár

Al Di Meola pár hét múlva újra Pesten penget

Portugália eldalolt fájdalma, a fado

Sportosan

Halál a habokban - Azér` a víz azúr! (az életmentő úszástól a vizihokiig)

Őszi programok

Zsidó Nyári Fesztivál , a tuti nyárzáró buli augusztus 25-e és szeptember 9-e között

III. FALKART - Falk Miksa utcai galériás happening szeptember 15-én

Nyárutóból ősz, majd tél

Pinchas Zuckermann 5-én a Dohány utcai zsingógában!

Tavaszi vigasságok

Sanyi és Aranka vár a Hólyagcirkuszban! /vagy fordítva ;-)/

Vasárnapi musicalparádé

DIDERGÉS HELYETT

Zeneakadémia: Nagy siker volt Tony Lakatos Brazil Projektje

Új pöpec hely a Belvárosban: kiállítások és koncertek a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban

KFT-koncert a PeCsában: élőben - a már kapható új CD-ről is - szólnak a nóták

ŐSZ HÚRJA ZSONG, DE NEM MONOTON!

Szombaton éjfélig párizsi hangulatban sétálhatunk a Falk Miksa utcában

Nemzetközi Cirkuszínház Fesztivál

Gyökérkezelés

Udvaros is a frisset szereti ?

Albert Györgyitől - nyugodjék békében , ha hagyják, de nem - egészen Hamvasig....

Elszállt egy Fodor a hőségben

ERŐSZAK AZ ERŐSZAK! (a bulvárszenyák és mások erkölcseiről)

Kit szolgálnak és védenek?! És kik?!!

A kertévék gyomra - Győzike vs. Hujberék

Bitch-bloggal a felszabadítás rögös útjain

Ha volna olyanom, tele lenne mindennel, most főleg az SZDSZ-szel...

007-es ügyeink - James Bond hajaszála is égnek állna ezektől!

Fábry- éppen most békülény -sóder által homályosan

50. évforduló: "csapatai harcban álltak"

„Tiszta szívvel betörök, /ha kell, embert is ölök.”

Zsidózzunk egy jót végre!

Apokaliptikus augusztus 20-a Abszurdisztánban
(In memoriam Örkény István)


Csókolom a Demszky értünk dobogó pici szívét!

Azok az ötcsillagos anyák!

Szem-szájnak, fülnek ingere

Farsangi fánk karcsúsítva

Orosz téltől tavaszig francia szinek virulnak Budapesten

Fűben, fában, kőrepedésben emberi arcok. sorsok rejteznek

Bálint napjáig randevúzhatunk a Hermelines hölggyel Budapesten

Budapest a Szentföld kihelyzett tagozata szeptemberig

Quo vadis Rajkó ?

Mucha bácsi nem törpe: ő a szecesszió óriása

Le a piramisokkal!

István luxuskivitelben, de miért???

Az eper csimborasszója, a mutymák!

Szilveszteri szerencsebűvölet a konyhából: lencse és sertésoldalas

Beckett párterpiája

Kultúránk meg az ő házai Velencében Arany Oroszlánt "lőttek"

Vaszary Jánossal ünnepel a Magyar Nemzeti Galéria

Hundertwasser labirintusa a Szépművészeti Múzeumban

ESTE Koltainál: hát nem volt sírás-rívás

Ez a Menzel-mese hab Hrabal sörén

2007 legnagyobb durranása: Nem kövületek, hanem maguk A KÖVEK GÖRDÜLTEK elénk júliusban

BAKSA SOÓS JÁNOS lehozta nekünk a csillagokat is az égről

Kánikula ellen könnyű eper- és karalábé levessel

Megszólaltak az ítélet harsonái a Bartók Rádióban

Bobby McFerrin ének- és táncórája

KELLEMES HÚSVÉTI ÜNNEPEKET!

Tiffany és Gallé megvalósult üvegálmai az Iparművészeti Múzeumban november 18-ig

Akiket a Szőke mozdonyának füstje megcsapott - Hasutasok

Télire: jól bebugyolált pulykakakas ;-))

Itt van 2007 az aranygaluska és a Tűz-Disznó jegyében !

Üdvözlégy áprilisig Vincent Van Gogh, Te Fényhozó!

Berek Kati felaraszolt a csúcsra

Picasso, a nők bálványa

A legfiatalabb Paganini-fióka nyert nyáron jazzversenyt - most év végéig a jazz-harsonások jelentkezését várják

Nőből vagyunk

Balatoni anzix :(( - Ahol a magyar nők a leggyönyörűbbek???

Kánikulában még a hónaljkutyák támadását is túl kell élni

Anyák Napja - meg ami mögötte van Celebeszen

Fürdőruha vagy nudizás?

A Bálint-napi szívcunami elmossa partjainkat

Cipő- és szandálmustra az emelkedettség jegyében ;-)

Divatban a válság - beszökött az ősz karján sajnos :(

Csizmamustra `09-10

Hogy kerül a csizma az asztalra??!

Amikor POPÓ villan váratlanul...

Asszonytartás, ahogy azok a csodálatos férfiak ;-)) elképzelik

Divat minden, meg annak az ellenkezője is

Divat Jupiter évében: színes virágba borulunk idén végre!

Az iWiW-ről leiratkozás története

Légy tiszta mindhalálig! MINDHALÁLIG???!!!

Faludy György vajas kenyere nem okozott botrányt

Nehéz és drága kenyér a hableányság manapság!

A helyzet csak fokozódik a cipőfronton

********

ANGOLTANÍTÁS ÉS FORDÍTÁS:
www.teleteacher.hu


Kultúrális, zenei programokról bővebbet a www.sambosi.hu, www.muvesz-vilag.hu

Cikkek




Hundertwasser labirintusa a Szépművészeti Múzeumban

Január 13-ig tekinthető meg az a több, mint száz (hundert), de nem dunkelbunt(sötéttarka) képet, textilt, rajzot felölelő életmű, melyet - nagy levegő kéretik, most a művész pár laza nevét sorolom - Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser alkotott élete 72 évében 1928 és 2000 között. Eredeti neve, a „Sto” csehül „százat” jelent, ezt németesítette művésznevében, melynek jelentése „száz víz”. A Friedensreich jelentése béketeli, Regentag: esős nap (ez egyébként saját hajójának a neve is, amelyen lakott és utazgatott szerteszét a földön), Dunkelbunt pedig magyarul sötéttarka... Friedrich Stowassert



zsidó anyja egyedül nevelte föl Bécsben. Korán megmutatkozó tehetségét próbálta ugyan szakirányban is fejleszteni, de soha nem fejezett be semmilyen - őt feszélyező keretek közé zárt - iskolát sem: a szülővárosában lévő Képzőművészeti Akadémiát három hónap után hagyta faképnél, míg a művészképzés origójának tartott párizsi École des Beaux Arts-ra egyetlen nap után vágta rá a míves kaput. Ahogy Ursula Plassnik külügyminiszter asszony - aki küldöttségével együtt beszorította két tárgyalása közé e megnyitó első részét, olyannyira, hogy ő mesélt e szabadszellemű művészről - mondotta, Százvizünk érzékenységét a világ bajaira, szépségeire igencsak felfokozta az a tény, hogy az Anschluss után 69 rokona elpusztult a nácik táboraiban. Ausztria máig ellentmondásos viszonya ehhez az időszakhoz - amelyben a legtöbb osztrák őrjöngve ünnepelte a Reich-hez való csatlakozást s nem kellett kényszeríteni őket semmire, sőt! - abban is megmutatkozik, ahogy a magas, szőke asszony szenvedéllyel és megértéssel ecsetelte a fiatal üldözött képzőművész hányattatásait. Késői elégtétel-szolgáltatás ez a származása miatt kitaszított más áldozatnak is, de legalább megtörtént!

A festő, filozófus, emberbarát, ökológus és még annyi más érdeklődési területen járatos vándor e szörnyű élmények után már jó értelemben vett globálisan szemlélt mindent - ahogy Hajdu István művészettörténész próbálta röviden vázolni - a maga sajátos teozófikus http://teozofia.lap.hu/ nézeteibe ágyazva. Vállaltan világpolgár lett - japán felesége volt, Új-Zélandon nyugszik teste egy magnóliafa alatt, végigutazta életét hajóján (ennek neve is Regentag/Esős nap volt), autóstoppal, léggömbön, vonaton, repülőn - és mindent magába olvasztott, amit az emberiség történetében szépnek ítélt. Ám kérlelhetetlenül harcolt minden ellen, ami undorította. "Az egyenes istentelen!" vallotta, és csak a puha gömbölyűség, a labirintus, a düledező vonalak éltették. Ha valaki látta 34 épülete egyikét - itthon főleg építésznek könyvelték el, aki sajnos nem alkothatta meg a Fővárosi Levéltár épületét: egyrészt a magyar teszetoszaság, pénzhiány, másrészt halála miatt - tudja, hogy azokon sincs egyetlen vonalzóhúzta derékszög sem. Édesen őrült színekben lubickoló, erdőt nevelő paloták ezek,



amelyekben boldog emberek laknak hullámzó padlón járva, tiritarka ablakszemek mögött. Az ablak amúgy is filozófiája sarkköve lett a világra kitárulkozás szimbólumaként, amelyet szerinte - szó szoros értelemben véve is - mindenki jogosult olyanná díszíteni, amilyenné csak akarja. Malterbe zárt szárnyalásában a tragikusan halt kora XX. századi barcelonai építészgéniuszt, Antonio Gaudít követi,http://hu.wikipedia.org/wiki/Antoni_Gaud%C3%AD aki először vette be a szakma hiszekegyébe a hullámok törvényét, az arcokká formázott kémények, ajtók, nyílások humorát, a mozaikcserepek üde színskáláját többek közt Güell-parki munkájával is. (Hogy milyen sokáig nézték szegényt emiatt síkhülyének, az más kérdés...)

Hundertwasser összes háza ilyen ritmusban készült harsogó kerámiákkal, mélytónusú falfestéssel, szabálytalan, sehol se egyforma szerkezetekkel. Ezt még ipari célokat szolgáló nagyberuházásoknál is megengedte magának, hiszen távfűtőműve, szemétégetője, sőt templomja se kivétel ezalól. A külügyminiszterasszony minden bécsi nevében büszke is erre. Az a Lövengassen található Hundertwasser-centrum, - ahol a műveit felölelő Kunst Haus is található, melyből nekünk most idekölcsönöztek művekeket - városka a városban: a kimért bécsi monarchikus rendezettség felborul itt, hisz a vicces lazaság veszi át a hatalmat. A jugendstíl azaz a magyar és bécsi szecesszió indázása, művészi tökélyre fejlesztett kézművessége is hatott a mesterre, aki ebben a szintén semmi elvágólagost nem tartalmazó felfogásban meglelte önmagát.

Öt bőr-elmélete híven kifejezi őt magát és művészetét, mely a mikro- és makrokozmosz egységét szolgálta. Első bőrünk a valódi, pólusokkal a világot beszívó testrész, második a ruházatunk, harmadik a házunk, negyedik a szűkebb környezetünk és az ötödik már maga a Föld, a természet, az ökológia. Ez utóbbiért bármikor harcba szállt. Amiért eleinte kinevették, hogy pici növénykéket belefoglalt ablakkereteibe az építkezés során, mára buja dzsungelként bólogatnak házain;



igazat adva elméletének, miszerint a természetbe finoman kell beleilleszteni a művi környezetet - nem pedig fordítva, durva módon. Mindig az összefüggésekeket kereste és tisztelte, gyűlölte az erőszaktevőket. Ő eggyé válni akart vele, a technikai haladás jelszavával megrongált ökológiával és ezért hirdette, hogy az isten ellen való a derékszögezés! Hol van ilyen a való élet millió évek alatt kicsiszolódott tárgyai, élőlényei között? - kérdezte sokszor Hundertwasser. Őt a görögöknél is mély tartalmakat hordozó labirintus



mélysége, mint a középpontba húzódás, önmagunkba fordulás spirálja is vonzotta. Morális parancs volt számára ezt megvalósítani képben, textilben, házban! (Míg kortársa, a szintén teozófikus Mondrian a görbét kiáltotta ki fő ellenségnek...) 1993-ban már volt gyűjteményes kiállítása fent a Várban, s vannak most itt is művei, melyek visszaköszönnek onnan. Azóta őrzöm azt a képeslapot, amin sárga házba zárt vágyódó női arc



tekint kifelé "Fájdalmasan várni a szerelemre, amíg a szerelem távol van" címmel. Legtöbb itt kiállított darabja - melyeknek elhozatalához, installálásához ismét nem kért Dr. Baán László főigazgató állami támogatást, hiszen a szponzorok: Erste, Deloitte, MOL, Frey Wille kisegítették - színekben



tobzódó szerigráfia(selyemnyomat), rotaprint, fametszés, textilszövés. Bodor Kata kurátor a nagymultú grafikai osztály munkatársai segítségével - négy generáció dolgozik itt együtt a 80 éves Gerszi Teréz vezetésével - rozsdás fémekre helyeztette eme alkotásokat a festő szeretett labrintusát megidézve. A sötétített teremben



szinte felrobbannak koloritjának árnyalatai ezüst és arany középponttal. Sok munkája alázatos hódolat a japán fametszés előtt, mellyel neje szülőhazájában ő is sikerrel próbálkozott bennszülött munkatársakkal. A már a tavalyi Van Gogh-kiállításon megcsodált leheletkönnyű távolkeleti darabok - akárcsak a hollandét - Hundertwasser minden szépségigényét is kielégítették, mert levegőben úszó csodáknak látta azokat (szerezetesek fejlesztették ki a 6. században ezt a technikát). Ott készült nyomatain japán pecséttel jelzi, hogy megemlékezik ottani segítőiről. A munkásokat nagyra becsülte mindig is: egyszer fogadásból hat hónapig saját kezűleg textilt is szőtt, előrajz és egyéb "kotta" nélkül...



Aztán már hivatásosok valósították meg álmait, de aranyos-ezüstös fémszálakkal átvezetett, pipacspiros, napsárga, magentakék, hú-dezöld puha kontúros, korongszerű figurákat felvonultató szőnyegei így is szemet gyönyörködtetőek. Hogy mennyire nagyon tudott rajzolni-festeni tökszabályos, akadémikus stílusban is, azt a bejáratnál elhelyezett önarcképe és korai téjképei mutatják. Ezekből indultak ki - napernyők csíkjaiból,



szemöldöke kacskaringóiból - a későbbi, védjegyévé vált formavilág kerekdedségében melegséget sugárzó motvumai. Nemcsak a japánok előtt tisztelgett ilyenforma ouvre-rel, hanem Van Gogh zaklatott életműve előtt is. Ezért ő is festett margarétákat szikrázó aranybibével húsos, szexis vörös szirmokkal...



Mivel teljes életet élt, nemcsak a virágzást de a pusztulást is tematizálta: ezért foglalkozott a szarral, mint végtermékkel, ami még a 40-50-es években perverziónak tűnt. Ma már természettudatos gondolkodásnak mondanánk azt, hogy mindent a maga helyén és értékén kezelt. Organikus építészeti felfogása az értéktelen cseréppé tört üveget, tükröt fantasztikus díszítőelemnek használta fel, mivel nem ismerte a hulladék fogalmát, csak a megújulás parancsát. Hihetetlen egyéniségét utálták kortársai, főleg azok a bécsi akcionisták, akikkel pedig hasonló elveket vallott. Ma már az ő nevüket nem nagyon tudja a világ, de Százvíz úré elevenen él.

Bécsben http://www.lico-art.hu/media/cikkek.php?cikk=211 éppolyan turistacsalogató látványosság munkássága - meg az abból kinövő üzleti vállakozás: sálak, mütyürök, albumok, trikók eladása, vendéglők,



stb. -, mint a zenei zseni Mozarté.
Most a legszürkébben reménytelen téli hónapokra idehoztak nekünk nagy dózisban belőle életvidítónak sok alkotást, sőt filmen is nyomon követhetjük eme örök nyughatatlant, aki jobbító és harcos útjait haláláig járta földön, vizen, levegőben. Hitvallásos sorait két nyelven adták közre a rendezők.

Nagysága előtt különleges, egyszeri produkcióval tisztelgett Bécs városa Budapesten: Christian Tichy balettmester, a bécsi operából három táncosnőnek - magyar, orosz és kínai származásúak egyébként - egyedi koreográfiát készített erre a megnyitóra. Két részben zajlott az előadás: az elsőben Friedensreich életét - a bécsi vér vidám buzgásától a náci masírozás halált osztó léptein át a felszabadulás amerikaias ugrabugrájáig - mutatták be, a másodikban Japán iránti szerelmét illusztrálták keleti zenékre kitalált, évezredek csiszolta mozdulatok felidézésével. Ő mindig japán muzsikára alkotott, ha tehette.

Fotók: Sebő Gábor




További cikkek

COOL NYÁR 06!

Zsidó Nyári Fesztivált

Margitszigeti szivárvány júliusban: kubai karnevál, brit örömzene, ír sztepptánc

SAMBOSI GIPSY FESZTIVÁL

Terényi Napok: július 13-16

Zsámbék Jazz Open 2006

Szem-szájnak, fülnek ingere

Meggyleves után siklik a csíkos vitorlás krumplicsónak

Gazpacho: Spanyolország hűsítő csókja a vad forróságban

Radics Gábor Jazz Hegedűverseny döntője a Magyar Rádió Márványtermében

Rácson innen és túl, avagy ki szabad és ki a rab?

Kiállítás a Csókban

Tavaszra hangoló koncert

Kincses középkor a Szépművészeti Múzeumban

A pénz beszél

Szedjük a sátorfánkat....

A német gazdaság a foci VB-hez közeledve kezd formába lendülni

A 2007. évre vonatkozó előrejelzés

Fapados fodrászat

A legutóbbi franciaországi zavargások háttere

Hírmorzsák a nagyvilágból


© 2005 Lico Bt.

Tiffany díszüvegekMédiaZöld homlokzat

www.kronart.hu - KronArt Design - weblapkészítés, reklámgrafika, programozás, dekoráció